tirsdag den 21. august 2007

PD-modul i vejledning og supervision - i samarbejde

Vi er i gang med at udvikle et PD-modul i vejledning og supervision i samarbejde med Den frie lærerskole i Ollerup - målrettet vejledere, undervisere og ledere i efterskolen.

Lærerskolen i Ollerup har i forvejen sin helt egen PD: "De frie skolers tradition og pædagogik", som det nye modul skal designes i forhold til - samtidig med at det nye modul selvsagt skal kunne indgå i CVU'ernes øvrige udbud.

søndag den 19. august 2007

Uddannelses- og erhvervsvejledning - i grundskolen

Hvad siger de fynske unge?
Frans Ørsted Andersen og Anne Marie Dahler-Larsen har haft den spændende og udfordrende opgave at bearbejde et stort datamateriale indhentet i 2006. Alle fynske 9-klasse-elever blev spurgt om deres uddannelsesvalg, fritidsinteresser, familiære baggrund og meget andet. Undersøgelsen havde fokus på i hvilken grad og hvordan vejledning i grundskolen kunne være medvirkende til at støtte og udfordre de unges uddannelsesvalg. I en endnu ikke publiceret artikel skriver Frans og Anne følgende:

"Det fremgår af undersøgelsen, at den overvejende del af skolevejledningen foregår som hel traditionel personlig vejledning med elevsamtaler mellem vejlederen og den unge, suppleret med fælles oplæg om uddannelses- og erhvervsorientering i klassen. Men de unge efterspørger mere nutidige vejledningsformer som fx gruppevejledning med vejledningssamtaler med flere elever og en vejleder, virksomheds- og uddannelsesinstitutionspraktik og -besøg, rolle- og virksomhedsspil, vejledning ved hjælp af computer. Det ser ud som om begrebet virksomhedspraktik i 9.kl. er ved helt at forsvinde som en del af skolevejledningen!"

Undersøgelsen og artiklen giver således nogle bud på, hvad der kendetegner de unges valg og hvor og hvordan vejledningen kan kvalificeres og udvikles, så den i højere grad støtter og udfordrer de unge i deres uddannelsesvalg.