søndag den 21. oktober 2007

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt vedrørende ny voksen- og ungdomsunderviseruddannelse er afsluttet. Der er udarbejdet en rapport til Undervisningsministeriet med en række anbefalinger til, hvordan de øgede kompetencekrav til nutidens undervisere endnu mere hensigtsmæssigt kan imødekommes.

I rapporten giver vi bl.a. følgende beskrivelse af, hvad en underviser - ved f.eks. VUC - forventes at kunne:

VUC-læreren anno 2007 skal både være en kompetent voksen- og ungdomsunderviser – med højt fagligt niveau, og kunne håndtere normer og adfærd hos de unge voksne, der i stadig stigende grad er en del af VUC’s deltagerskare. Endvidere forventes det, at VUC-læreren skal kunne arbejde sammen både i egen organisation, som en del af et fag- og/eller holdteam og også eksternt med organisationer og virksomheder, hvor stadig mere undervisning gennemføres. VUC-underviserne anno 2007 skal kunne håndtere at gennemføre undervisning i klasselokaler – indrettet i industrisamfundet, i åbne læringsmiljøer med den nyeste teknologi, på virksomheder og i virtuelle læringsmiljøer.

I mange institutionelle sammenhænge kræver det en høj faglig og pædagogisk autoritet at kunne at bevæge sig på en hensigtsmæssig måde mellem horisontale og vertikale lære- og samarbejdsprocesser – ikke mindst fordi hverken de organisatoriske, kulturelle eller samfundsmæssige rammer synes at udgøre dynamiske stilladser for lærerens bevægelser.

De ungdoms- og voksenpædagogiske miljøer smelter i stigende grad sammen. Der er med andre ord mange grunde til at sætte fokus på lærernes muligheder for at udvikle pædagogiske kompetencer.